TOP

In memoriam: Demiske (xx/xx/1999 – 22/05/2011)

Beste vrienden, met droefheid in het hart en met enige vertraging moet ik jullie het trieste nieuws overbrengen dat in de fleur van zijn leventje op zondag 22 mei laatsttleden Demiske, na zijn weekelijks badje, het aardse paradijs heeft gewisseld voor de immer grote kanarie-hemel …

Veel vragen blijven open, is het het de afwezigheid van zijn baasje en het bijhorende gemis of de helse gitaarklanken van weleer van Arvid die hem uiteindelijk teveel zijn geworden we zullen het nooit weten, maar een ding is zeker hij blijft voor altijd voortbestaan in ons hart!

Velen onder jullie kennen Demiske als de pop/rockster die menig fluitconcert heeft te berde gebracht, een minuut stilte is daarom niet echt gepast .. een minuut fluiten op de tonen van zijn naamgenoot lijkt me een beter idee … vaarwel Demiske!

Read More
TOP

Hmm .. is dit het bureau van den IT ?

Zou dit het bureau van den IT kunnen zijn ??

Let vooral op de details in de achtergrond om te achterhalen of dit al dan niet het bureau van een IT dienst met een Belg aan het hoofd is …

Is wel degelijk na de kantooruren dat die flesjes soldaat zijn gemaakt ...

Read More
TOP

A la découverte des Bonobos !

Vandaag is het hier een officiêle feestdag in Congo dus trekken we met zijn allen op familie bezoek .. allee verre familie (alhoewel ..)

Het domein van “Lola ya bononbo” ligt net buiten kinshasa en normaal van bij ons ben je daar in een klein half uurke rijden, maar dat was buiten dat ene autoke (over)volgeladen gerekend die het nodig vond om even in panne te vallen midden op de weg .. anderhalf uur over gedaan ..

“Lola ya bononbo” is een organisatie die instaat voor het behoud van de Bonobo’s die met uitsterven bedreigd zijn en enkel in Congo voorkomen.  in 1980 werden er 100 000 geteld nu zijn er nog slechts 10 000 à 20 000 van over door aantasting van hun natuurlijk leefwereld door de mens of door de oorlogen: soldaten doden die voor hun vlees !)  Deze organisatie haalt her en der wees-bonobo’s op en vangt die een aantal jaar op om dan terug in grotere reservaten te worden losgelaten.

Het sociaal systeem van die beestjes zit blijkbaar een beetje anders in elkaar dan bij ons, hier zijn de vrouwtjes de baas (alhoewel is da verschillend van bij ons ??), en natuurlijk ja .. ze doen veel aan seks om hun sociale spanningen op te lossen .. “make love not war” .. we kunnen dus eigenlijk veel leren van de bonobos!

Hieronder de fotos, enja dankzij de collega’s sta ik er zelf ook een paar keer op “in pure action” …
Oh ja voor de geïntresseerden die op familiebezoek willen komen: www.lolayabonobo.org

Read More
TOP

Weekendje naar Ibi (plateau Bateke)

Ondertussen ben ik hier al meer dan een maand en het werd dringend tijd om het hectische Kinshasa – the city that never sleeps … – te ontvluchten en om eens diep te kunnen admenhalen zonder al te veel koolstoffen en andere uitlaatgassen op te nemen.

Zaterdagvoormiddag op het laatste nipperke beslist om naar Ibi te gaan samen met Benoit tot zondagavond, een dorpje op het plateau Bateke ongeveer 100 km. van Kinshasa.
Het plateau Bateke is een groot gebied dat zo een 300 meter hoger ligt dan Kinshasa (dus iets frisser).  Voor de geologen en aardrijkskundigen: Kinshasa ligt 300 meter boven de zeespiegel (gemeten aan de Fleuve), we hadden een topologe mee met een GPS-toestel die hoogtes kan meten om voor de organisatie daar te plaatste hoogtemetingen uit te voeren voor het plaatsen van waterreservoirs, vandaar de hoogtedetails ..

Na een tocht van meer dan 2 uur werden we door een stort en bijhorend onweergekletter verwelkomd.  ”s Avonds lekker gegeten en na enkele degustaties nog voor 10uur in mijn bed geraakt … want om 10 uur slaat de stroomgenerator af.  In Ibi is er geen stroom, dus ‘s avonds tussen 19h00 en 22h00 en, ‘s morgen ook nog een 3 tal uurkes laat men de groep draaien om water op te pompen en om de lokale gsm mast van stroom te voorzien .. dus maar een paar uur telefonish bereikbaar: zalig dus!
Ik denk dat het de eerste keer is dat ik voor 22h. in mijn bed lag hier .. en moet zeggen als een blok in slaap gevallen, ‘ t was blijkbaar eens nodig platte rust …

Zondagmorgen na het ontbijt zijn we de streek gaan verkennen samen met Jean-Luc en Mimi die ondertussen op de verschillende locaties hoogtemetingen doen om te zien waar een waterreservoir het best geplaatst zou kunnen worden.  Ondertussen ook nog op bezoek geweest bij Jean, die heeft hier een mini-boerderijke waar hij tal van groenten kweekt en zelfs honing probeert te maken.

Ik ga de rest overlaten aan de beelden, heb er deze keer een serieus pakske opgezet, ook de tocht naar daar en terug .. dus terwijl ik morgen geniet van een vrije dag op bezoek bij de Bonobo’s kunnen jullie naar hartelust doorklikken … morgen 17 mei is het het “Fête de la liberation”, een van de 9 officiële feestdagen hier in Congo.

Read More
TOP

Driving in Kinshasa … bouger bouger !!!

Hello, you fool I love you, C’mon join the joyride ….

Op het moment dat ik dit hier zit in te tikkelen galmt er door de luidsprekers van mijn kamertje het liedje Joyride van Roxette (die Zweden van in den tijd, alhoewel nu terug aan’t optreden .).  Die eerste woorden beschrijven perfect rijden in Kinshasa .. alhoewel voor de correctheid zou er ook een snuifje van Formula – DJ Visage aan toegevoegd moeten worden …

Er zijn eigenlijk niet echt veel woorden voor behalve dan dat je gek, gestoord etc … moet zijn om hier te willen rijden … “great scotch .. no rules” volgens een reclame van een niet nader genoemd merk van Whiskey .. ewel eigenlijk is het dat net: geen regels!.  Ik rij nu zelf hier in Kinshasa sinds een 3 tal weken en het is toch afzien, behalve na 20h. dan valt het goed mee .. omdat je de anderen dan heel goed ziet en vooral omdat er dan gewoon minder verkeer is …

Rijden met de auto bestaat hier uit 2 belangrijke factoren:

  1. Gaten, putten, kraters zien te ontwijken .. (dus goed de auto voor u volgen en hopen dat die goed weet waar de grootste putten zitten …)
  2. Andere weggebruikers (voornamelijk autobestuurders) zien te ontwijken .. of na een tijdje deze zelf de pas afsnijden .. (defensief rijden zoals dat dan heet)

Nee ondanks het feit dat de meeste wegen – vooral dan de kleinere baantjes in de wijken – inderdaad slecht zijn is het grootste probleem volgens ondergtekende toch de ingesteldheid van de modale chaufeur hier, het ‘ikke ikke ikke”-principe, altijd maar blijven proberen iedereen langs alle kanten voorbij te steken waardoor je op den duur dubbel gevulde rijstroken krijgt of mensen die gewoon in tegenovergestelde richting rijden zorgt ervoor dat alles gewoon vast komt te zitten  (als je opeens van 5 geïmproviseerde rijstrolen naar 2 moet gaan tja dan krijg je troubels natuurlijk ..

Een van de zaken die ik hier echt amebetant vind is dat men hier voor het minste op de claxon gaat gaan duwen.  Op de Boulevard 30 Juin bijvoorbeeld (4 à 5 stroken in elke richting) daar steken heel veel mensen te voet over, dus wat doe ik … stoppen natuurlijk en die mensen laten oversteken op het gemak … het claxonconcert dat je dan mag aanhoren van eenieder die achter jou aan het rijden was is niet te beschrijven.
Hier hebben voetgangers (volgens de automobilisten althans) geen voorrang.  In het begin ergerde ik me eraan aan al dat geclaxoneer, nu vanaf men toetert, blijf ik wat langer stilstaan en doe mijn raampjke open en toon het Peace symbool … no stress papa ! … het helpt niet I know .. maar het tovert wel een glimlmach op gezichten van de voetgangers en de verkeerspolitieagenten, dus die 5 seconden zal het hem wel niet steken zeker ?…
Een tip trouwens voor eenieder die zich geroepen zou voelen om hier achter het stuur te kruipen: het helpt om relaxed te rijden met een cd van Rob Ickes op de achtergrond, ondertusen mijn standaarduitrusting geworden .. met dank aan Arvid! (AC/DC is NIET aan te raden in deze omstandigheden !)

De eerste lange rit buiten onze wijk Gombe was er eentje richting Lemba (+- 15km van hier) redelijk ver eigenlijk maar soit ik wist hoe de meeste grote punten eruit zagen en welke richting ik daar dan moest volgen (bedankt Google Earth !!) dus dat viel wel mee .. na een half uurke aangekomen zonder problemen.  De terugweg was minder … op 20m. van de poort van onze missie ben ik erin geslaagd om mijn pickup de gracht in te sukkelen .. Ok .. het was zwaar aan het regenen en ik wou een tegenligger een beetje plaats geven om te passeren .. maar doordat de straat blank stond van het water zag ik niet dat er rechts van mij een gracht was .. resultaat .. den dezen met de rechterkant van de pickup volledig de gracht ingeschoven ..
Resultaat: 1 uur, 2 zware jeeps en veel collega’s later hebben we de pickup eruit gekregen … je wil nie weten hoeveel liters bier en whiskey die grap me al gekost heeft … maar heel goed voor de group-spirit !

Ik ga stoppen met tokkelen .. want beelden zeggen nu eenmaal meer dan mijn gekwetter .. hieronder een paar sfeerbeelden van Kinshasa @ het stuur ..

Read More
TOP

De gevaren van Cola …

Als dat wederom geen goed excuus is voor een Duvelke …
Artikel vandaag in “La Prospérite“, een van de lokale kranten hier …


Read More